هنر معلمی | معرفی کتاب

نام کتاب: هنر معلمی

نویسنده: جانی یانگ

مترجم: منصور متین

ناشر: مرسل 

تاریخ چاپ نسخه ی ترجمه شده: ۱۳۹۱

تعداد صفحات: ۱۹۲

داستان من و کتاب

موقعیت اول: معلم وارد کلاس شد. با روحیات دانش­ آموزان چندان آشنایی نداشت. در واقع او معلم این کلاس نبود. فقط دو زنگ را به او سپرده بودند تا با بچه ­ها هنر کار کند. ابتدا شروع به معرفی خودش کرد. سپس از دانش ­آموزان خواست یک برگه بردارند و نام خودشان را روی آن بنویسند و برگه­ را طوری روی هم تا کنند که مثل قاب عکس روی میز گذاشته شود. به این ترتیب معلم می­ توانست اسامی دانش آموزان را ببیند و لازم نبود هر بار تکرار کند اسم شما چیه؟

موقعیت دوم: معلم در کلاس قدم می­ زد و برای دانش ­آموزان درس جدید را توضیح می ­داد. بچه­ ها قرار بود با خود یک سنگ همراه با گواش یا آبرنگ بیاورند و روی سنگ نقاشی کنند. وقتی دانش آموزان مشغول کار شدند، معلم بین میزها قدم می ­زد و کار بچه­ ها را می دید. در صورت نیاز به آن­ ها بازخورد می ­داد، تشویقشان می­ کرد یا می­ گفت بهتر است کارشان را اصلاح کنند یا از آن­ها می ­پرسید به چیزی احتیاج دارند؟

همه چیز خوب پیش می ­رفت تا اینکه معلم از آن طرف کلاس صدای داد و فریاد شنید. دو دانش ­آموز در محوطه­ ی کلاس دنبال هم می کردند و قلموی رنگی­ شان را به صورت یکدیگر می ­زدند. معلم به آن­ها  گفت بایستند و پرسید چرا نظم کلاس را به هم می ­زنند؟ آن­ها هم تقصیر را بر گردن هم می­ انداختند که اول فلانی شروع کرد و بعد ما تلافی کردیم، در اصل او مقصر است. معلم که از حرف­ های بچه ­ها به نتیجه­ ای نرسید، به دو دانش ­آموز تاکید کرد حق ندارند با قلمو همدیگر را رنگی کنند. بعد از مدتی دوباره چند دانش­ آموز دیگر همین رفتار را تکرار کردند. معلم این بار عصبانی شد و از دانش ­آموز خاطی خواست دور از بچه­ ها بنشیند ولی دانش ­آموز کار خودش را می کرد و به حرف گوش نمی داد. در نتیجه، رفته رفته معلم عصبانی­ تر می­ شد و نمی ­دانست با این وضعیت آشفته چه کند؟

تا حالا برای شما هم پیش آمده در مدیریت کلاس به مشکل بربخورید؟ صد البته که برای همه­ ی ما پیش آمده و از روز اول بلد نبودیم کلاسمان را به شکلی صحیح مدیریت کنیم. برای من هم این وضعیت پیش آمده و معلمی که در سطرهای بالاتر توصیف کردم خودم بودم. بعضی اوقات همه چیز خوب پیش می­ رفت (موقعیت اول) و گاهی وقت­ ها کنترل کلاس چنان از دستم خارج می­ شد که نمی­دانستم عکس العمل درست در مواجهه با شرایط به وجود آمده چیست؟ (موقعیت دوم)

همین مسئله باعث شد دنبال کتابی بگردم که در مدیریت کلاس به کارم بیاید و کتابی با عنوان هنر معلمی را پیدا کردم که صد و بیست راهکار مهم در تدریس و کلاسداری را توضیح می­ داد.

کتاب بخش ­های مختلفی دارد و در کل از هفت بخش تشکیل شده: ۱٫ شناخت تدریجی شاگردان ۲٫ حفظ خونسردی در آشفتگی اوضاع ۳٫ حفظ روال عادی کلاس ۴٫ حل مشکلات متداول کلاس ۵٫ تنبیه و تشویق ۶٫ تصویری بزرگ ۷٫ مدیریت رفتار خود

در بعضی قسمت­ های کتاب، نویسنده موقعیتی را ترسیم می­ کرد که قبلا تجربه کرده بودم و می گفتم دقیقا مشکل منم همین بود. منم تو چنین وضعیتی گیر افتاده بودم و نمی ­دونستم باید چی کار کنم.

یکی از محاسن کتاب هنر معلمی این است که هر راهکار را در یک الی دو صفحه، خیلی خلاصه و کوتاه توضیح می­ دهد و توضیحات زیاد و اضافه ندارد که شما را خسته و کلافه کند.

در کنار محاسن کتاب، بعضی از راهکارهای کتاب به مذاقم خوش نیامد. در واقع با برخی از راهکارها خیلی موافق نبودم و به نظرم راهکارهای جایگزین بهتری هم وجود داشت. با این وجود، بسیاری از راهنمایی­ های کتاب هم مفید و کمک­ کننده بود. بعضی نکته ­ها جدید بودند و تا به حال به آن فکر نکرده بودم. بنابراین در مواجهه با برخی راهکارها، ایده­ های تازه ­ای در ذهنم شکل گرفت.

این کتاب به چه کسانی کمک می­ کند؟

این کتاب برای همه­ ی معلمانی که در مدیریت کلاس خود با مشکل مواجه هستند یا می­ خواهند کلاسشان را بهتر مدیریت کنند مفید است. شاید همه­ ی راهکارهای کتاب به کارتان نیاید اما بعضی از آن­ها می ­توانند راهنمای خوبی برای کلاس درستان باشند. خصوصا این کتاب را به کسانی پیشنهاد می­ کنم که دانشجو معلم هستند یا یک معلم نوپا و تازه قدم در این مسیر گذاشته اند و در مدیریت کلاس با مشکلاتی رو به رو خواهند شد.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *