یک شروع خوب در کلاس | سوال طرح کنیم

شاید شما هم مشتاق یک شروع خوب برای کلاستان باشید. شروعی که باعث ترغیب دانش آموزان شود و آن ها را تا پایان کلاس درگیر کند. بعضی از روش هایی که پیشنهاد می شوند ممکن است دست و پاگیر باشند یا زمان زیادی از کلاس بگیرند اما یک شیوه ی نسبتا خوب و راحت، شروع کلاس با طرح یک سوال است.

سوالی که مطرح می کنید حتما باید مرتبط با موضوع درس باشد. مطمئن شوید که سوالتان هسته ی اصلی درس را در برمی گیرد. مثلا ممکن است بخواهید درس بی مهره ها از علوم پایه ی چهارم را بدهید. از بچه ها می پرسید: «به نظر شما چه جانورانی بی مهره هستند؟» نکته ی کلیدی بعد از طرح پرسش این است که به دانش آموزان وقت کافی برای پاسخ دادن به سوال را بدهید. مثلا دو دقیقه.

همچنین بهتر است از آن ها بخواهید جواب سوال را روی کاغذ بنویسند. یعنی پرسش شما به صورت کتبی باشد نه شفاهی زیرا همانگونه که جیمز ام. لنگ به نقل از برایان راجرسون در کتاب خرده تدریس می گوید، در پرسش کتبی همه ی دانش آموزان مشارکت فعال دارند.

برایان راجرسون در مقاله ی خود یکی از مزایای پرسش های کتبی را، در مقایسه با پرسش های شفاهی، مشارکت تمامی دانشجویان در آن دانسته است. او درباره ی پرسش های خود در پایان کلاس می نویسد: «این ارزشیابی ها، برخلاف پرسش های شفاهی که در آن فقط شاگردانی که پرحرف ترند ارزشیابی می شوند، همه ی شاگردان در کلاس را ارزشیابی می کند».

بعد از اینکه همه ی دانش آموزان به پرسش شما پاسخ دادند و وقت تمام شد، درس را شروع کنید. به آن ها بگویید برگه را تا آخر کلاس نزد خود نگه دارند چون با آن کار داریم. بعد از تمام شدن درس، دانش آموزان می بایست با جانوران بی مهره و ویژگی هایشان آشنا شده باشند. حالا دوباره به اول کلاس برگردید و سوال خود را مجدد مطرح کنید. دانش آموزان این بار به جواب های خود نگاهی می اندازند و پاسخ های خود را اصلاح می کنند یا دوباره از نو می نویسند.

به نظرم از مزایای طرح کردن سوال این است که:

زمان بر نیست و اگر قرار است فشرده کار کنید زمان زیادی از کلاستان نمی گیرد.

دانش آموزان با طرح سوال در آغاز کلاس درگیر موضوع درس می شوند.

در حین کلاس به گفتگوها و مطالب درسی توجه می کنند تا بتوانند پرسش پایانی کلاس را جواب دهند.

با طرح مجدد سوال در پایان کلاس، مطالب آموخته شده برایشان یادآوری می شود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *